keskiviikko 29. kesäkuuta 2011

Valittaminen kannattaa eli grilliruokaa Olossa

Tässä tarina siitä, miten palautteen antaminen kannattaa, vaikka palaute olisikin negatiivista. Yllä olevassa kuvassa kokki valmistaa grillissä kanaa, possunniskaa sekä lohta nälkäiselle työporukallemme ravintola Olon terassilla.

Viime vuonna työpaikkamme pikkujouluruokailun paikaksi valikoitui ravintola Olo, josta oli kuulunut paljon hyvää. Muun muassa Kauppalehti Optio oli sen noteerannut paremmaksi kuin edellisen vuoden pikkujoulujen ruokapaikka ravintola Postres. Postresilla sentään oli tuossa vaiheessa jo jonkin aikaa ollut yksi Michelinin tähti sulkana hatussaan. Postresista myös pidimme kovasti. Kuten nyt tiedämme, Olokin tähtensä sai sitten tämän vuoden Michelinin oppaaseen.

Jotenkin kuitenkin Olon suoritus jäi pahasti jälkeen ennakko-odotuksista. Ruoka sinällään oli hyvää ja kauniisti tarjolle aseteltua, mutta palvelu ei oikein toiminut. Meidän päässä järjestelyistä vastannut henkilö otti meiltä saamamme palautteen vastaan ja välitti eteenpäin Olon suuntaan. Ilmeisesti myös Olon puolelta todettiin, ettei asioiden ihan näin pitänyt mennä, koska he lupasivat järjestää meille kesällä ilmaiseksi korvaavan kierroksen.

Nälkäinen kuvaaja ei muistanut kuvata ennen kuin vasta puolivälissä lautasellista.
Ihan täysin vastaavasta tapahtumasta ei ollut kyse, sillä Olo tarjosi meille sisäpihallaan grilliruokaa. Ruoka ei siis ollut tasoltaan ollenkaan samanlaista kuin pikkujouluissa. Tämä oli sellainen noutopöytätyyppinen ruokailu. Silti sanoisin, että varsin suoraselkäistä toimintaa ravintolan osalta. En usko, että tämäkään kierros ihan ilmainen oli ravintolalle.

Olon varsinaisesti fine dining-osastosta ei nyt sitten vieläkään oikein ole kunnon käsitystä. Tai siis ruoan osalta jokin käsitys on, mutta palvelun osalta toivoisin kyllä normaalitilanteessa tason olevan huomattavasti pikkujouluista kokemustamme korkeammalla. Ainakin muut Helsingin michelintähtiravintolat osoittavat tasonsa myös toimivalla palvelullaan. Oikeastaan moni tähdetönkin ravintola, kuten esimerkiksi Sasso, pystyy palvelussaan paljon tuota Olon kokemusta parempaan.

Siispä Oloa kohtaan tunteeni ovat vähän ristiriitaiset. Toisaalta tekisi mieli antaa ravintolalle toinenkin tilaisuus, mutta toisaalta ainakaan omalla rahalla ei tee mieli mennä kokeilemaan. Kun rahaa palaa tällaisessa hassuttelussa kuitenkin yli 100 euroa per ruokailija, toivoisin ainakin minä ravintolalta tasavarmaa toimivuutta kaikilla sektoreilla. Niinpä tärkeää  huomista illallista varten onkin pöytä jo varattuna Sassosta. Tästäkin aiheesta ehkä jotain tarkempaa luvassa sitten myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...